Suomen kielipalveluyritykset (SKY) ry:n 8. syyskuuta järjestämässä #KIELI2023-konferenssissa kuultiin mitä inspiroivimpia puheenvuoroja saavutettavuuden tärkeydestä sekä siitä, miten yritykset soveltavat saavutettavuuden periaatteita omaan toimintaansa.
Tämän vuoden teemana oli saavutettavuus. Konferenssissa käsiteltiin muun muassa erilaisia saavutettavuuteen liittyviä kielipalveluja sekä sitä, miten selkeällä kielellä ja sujuvalla asiakaspalvelulla erottaudutaan joukosta. Lisäksi kuulimme havaintoja suomen kielen oppimisesta ja kotouttamisprosessista sekä saavutettavuudesta ja kielipalveluista kuuron näkökulmasta.
Konferenssin puhujiin kuuluivat muun muassa Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian, viestinnän ja saavutettavuuden asiantuntija Eeva Öörni Postilta, Nimdzi Insightsin toimitusjohtaja Josef Kubovsky ja muusikko Signmarkina tunnettu Marko Vuoriheimo. Lisäksi pääsimme seuraamaan mielenkiintoista paneelikeskustelua, jossa asiakkaat kertoivat kielipalvelutarpeistaan, sekä saavutettavuuspalveluita tarjoavien kielipalveluyritysten esityksiä.
Konferenssin juontajana toimi Delinguan Technology Solutions Manager Jari Herrgård. Delingua oli konferenssin aamukahvisponsori.
Saavutettavuus hyödyttää kaikkia, ei harvoja
Siamäk Naghianin tunteita herättävässä puheenvuorossa käsiteltiin kielen merkitystä uudessa kotimaassa. Naghian nosti esityksessään esille sen, kuinka sanoja ei useinkaan voida kääntää suoraan. Syvä ymmärrys Suomesta ja suomalaisesta ihmisestä syntyy suomen kielen kautta.
Naghian mainitsi esityksessään myös J. V. Snellmanin näkemyksen siitä, että kieli ei ole ainoastaan väline ajatusten muotoilemiseksi, vaan koko kansakunnan ajattelu on sisäänrakennettuna sen yhteiseen kieleen.
Eeva Öörnin puheenvuorossa sukellettiin siihen, mitä saavutettavuus on ja miksi selkeän viestinnän tarve nykypäivänä on niin merkittävä. Öörnin mukaan esimerkiksi heikentyvä lukutaito, silmäilevän lukutaidon yleistyminen, yhdenvertaisuus, saavutettavuusvaatimukset sekä väestörakenteen muutokset ovat puskeneet meidät ajattelemaan kieltä täysin uudesta näkökulmasta.
Selkeän kielen tarve kasvaa digitalisaation myötä, ja samalla myös kielen asiantuntijoiden merkitys kasvaa. Palveluiden saavutettavuus ja käytettävyys ovat keskeinen osa sujuvaa asiakaskokemusta, ja yritysten tulisi nähdä tekstityöhön panostaminen merkittävänä kilpailuetuna. Tekstityö on siis konkreettinen ja nopea tapa vaikuttaa asiakaskokemukseen.
Sanoilla on valtava merkitys
Päivän annista jokainen voi ammentaa oppeja ja inspiraatiota omaan tekemiseensä. Oli hienoa päästä verkostoitumaan eri alojen asiantuntijoiden kanssa sekä kuulemaan, kuinka paljon hyvää yritykset ja eri alojen toimijat saavutettavuuden eteen tekevät.
Kuten Josef Kubovsky esityksessään totesi, sanoilla on valtava merkitys:
”Words matter. Words carry significance, influencing how we perceive things. They can be the key to building trust or creating distance. Our language should constantly adapt to our evolving understanding and embrace of diverse groups of people.”