Käyttääkö yrityksesi tekoälyä sisällöntuotannossa? Useimmille yrityksille se on jo arkipäivää. Poimi artikkelistamme vinkit, joilla varmistat, että tekoälytyökalut palvelevat yrityksesi tavoitteita parhaalla mahdollisella tavalla.
Hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan yli 50 prosenttia yrityksistä hyödyntää generatiivista tekoälyä sisällöntuotannossa (Content Marketing Institute, 2024). Tekoälyä käytetään laajasti muun muassa verkkosivusisältöjen, sähköpostikampanjoiden ja erilaisten julkaisujen tuottamiseen.
Vaikka tekoäly tarjoaa nopeutta ja tehokkuutta sisällöntuotantoon, täytyy sen samalla olla tarkkaa, brändin mukaista, tietoturvallista ja laadukasta. Kuinka voimme varmistaa, että tekoälyn luoma sisältö täyttää nämä vaatimukset? Entä millaisen ratkaisun LanguageWire tarjoaa?
Listasimme viisi näkökulmaa, jotka kannattaa pitää mielessä tekoälytyökaluja käyttäessä:
1. Perustuvatko tiedot tutkittuun faktaan?
Ellei käyttämäsi työkalu pysty hyödyntämään yrityksesi kieliresursseja, kuten termikantaa ja käännösmuistia, kannattaa tietojen oikeellisuuden kanssa olla erityisen tarkkana. Niin kutsutuilla ”tekoälyhallusinaatioilla” viitataan siihen, että generatiivista tekoälyä hyödyntävä työkalu tuottaa väärää, harhaanjohtavaa tai täysin virheellistä tietoa, mutta esittää sen todenmukaisena. Kyseessä on valitettavan yleinen ilmiö, ja vaikka työkalu tarjoaisikin lähteitä, voivat tiedot olla epäluotettavia.
Tekoäly voi myös altistaa plagiointiriskeille kopioimalla sisältöä suoraan lähteistä. Jos käyttämäsi tekoälytyökalu ei tarkista automaattisesti sisällön alkuperäisyyttä, käytä plagioinnin tunnistustyökaluja kopioidun sisällön etsimiseen.
2. Kuulostaako sisältö ihmisen tuottamalta?
Tekoälyllä tuotettu teksti voi helposti kuulostaa konemaisen monotoniselta. Tekstissä on esimerkiksi saatettu käyttää kielelle epäominaisia sanamuotoja tai lennokkaita ilmaisuja, jotka eivät kuitenkaan iske aivan asian ytimeen. Tekoäly ei täysin korvaa luovaa työtä eikä asiantuntemusta, mutta se on erinomainen apuväline luovassa suunnittelussa. Kaikki generatiivisen tekoälyn tuotokset eivät siis ole virheettömiä, joten muista tarkistaa huolellisesti sisällön sävy, tyyli ja luettavuus, jotta se kuulostaa inhimilliseltä.
3. Vastaako sisältö yritykseni tarpeisiin?
Generatiivisilla tekoälytyökaluilla saadut tulokset voivat usein olla satunnaisen oloisia, ja paremman tuotoksen aikaansaaminen saattaa edellyttää useita promptaus- eli kehotekierroksia sekä laajaa manuaalista jälkieditointia. Arvioi, pystyykö tekoälytyökalu skaalaamaan sisältöä liiketoimintasi kasvavien vaatimusten mukaan, olipa kyse sitten eri sisältöversioiden luomisesta, kasvavan volyymin hallinnasta, sisällön mukauttamisesta eri formaatteihin tai sisällön kääntämisestä muille kielille. Helppokäyttöinen ja intuitiivinen käyttöliittymä myös parantaa tuottavuutta.
4. Ovatko tyyli ja terminologia yhdenmukaisia?
Varmista aina, että sisältö on yhdenmukaista ja linjassa brändisi kanssa. Suosittelemme valitsemaan yrityskäyttöön tekoälytyökalun, joka luo automaattisesti yrityksen tarpeisiin räätälöityä sisältöä. Jotkin tekoälypohjaiset sisällönluontityökalut, kuten LanguageWire Generate, hyödyntävät yrityksen omia kieliresursseja ja tuottavat sisältöä, joka noudattaa brändin tyyliä ja terminologiaa. Jos työkalu ei tarjoa tällaista ominaisuutta, luo luettelo kirjallisista brändiohjeista, mukaan lukien terminologia, ja pyydä tiimiäsi soveltamaan niitä kaikissa sisällöissä.
5. Kuinka turvassa tietoni ovat?
Kaikki työkalut eivät valitettavasti noudata tiukimpia tietoturvastandardeja. Muista siis aina arvioida käyttämäsi tekoälytyökalun tietoturva- ja tietosuojaominaisuudet. LanguageWire Generaten kaltaiset työkalut pitävät tietosi turvassa yritystason tietoturvan, ISO-standardien, pilvipohjaisen infrastruktuurin sekä GDPR- ja CCPA-vaatimusten noudattamisen ansiosta.
Esittelyssä LanguageWire Generate
Tekoäly tuo epäilemättä tehokkuutta sisällöntuotantoon, mutta joskus todellinen menestys riippuu käyttämästäsi työkalusta. Tekoälypohjainen sisällönluontityökalumme, LanguageWire Generate, hyödyntää asiakkaan omia kieliresursseja ja luo kontekstuaalisesti vivahteikasta sisältöä, joka noudattaa brändin tyyliä ja terminologiaa.
Uusinta teknologiaa ja yrityksen kieliresursseja hyödyntävä LanguageWire Generate minimoi sisällön epätarkkuudet ja tuottaa laadukasta, yrityksesi tarpeisiin soveltuvaa sisältöä – tietoturvasta tinkimättä.
Haluaisitko kokeilla, miten LanguageWire Generate soveltuu yrityksesi tarpeisiin? Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!
Artikkeli pohjautuu LanguageWiren julkaisuun (Alisdair Mans Cornwell).