Maailman levottomuudet sekä viime vuodet koronapandemian kynsissä ovat ravistelleet Suomea ja aiheuttaneet kauaskantoisia yhteiskunnallisia haasteita talouteemme ja arkeemme. On melko mahdotonta sanoa, miltä tilanne tulevina vuosina näyttää, mutta yksi asia on selvää: kotimaista kannattaa tukea nyt ja tulevaisuudessa.
Helppo ja tehokas tapa elvyttää Suomen kansantaloutta on suosia Avainlippu-tuotteita ja -palveluita. Ostamalla kotimaista saamme säilytettyä monta työpaikkaa ja pelastettua monta yritystä Suomessa.
Toki suomalaiselta kannattaa ostaa muutenkin. Pieni pilke silmäkulmassa haluan seuraavassa antaa lisää hyviä syitä sille, miksi bisnestä kannattaa tehdä nimenomaan kansainvälisen, mutta perisuomalaisen yrityksen kanssa. Tekemällä vastuullisuusteon tuet suomalaista työllistymistä sekä voittojen ja verotuottojen kotiutumista suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.
1. Aikakäsitys
Käsitys täsmällisyydestä vaihtelee eri kulttuureissa. Suomalaisille viiden minuutin myöhästyminen voi tuntua suurelta stressin aiheelta, kun taas monissa muissa kulttuureissa vähintäänkin akateeminen vartti on täysin tavanomaista. Oman toimialani eurooppalaisilla foorumeilla me pohjoismaiset edustajat istumme jo hermostuneina kokouspöydän ääressä, kun etelämaalaiset kollegat vasta alkavat hiljalleen valua paikoilleen.
Kansainvälisen kielipalvelualan tutkimusfirman Nimdzi Insightsin tekemän tutkimuksen mukaan käännöspalvelujen ostajat arvostavat jopa kaikkein eniten sitä, että valmiit käännökset palautetaan sovitussa aikataulussa (on-time delivery). Tällä mittarilla suomalaiset käännöstoimistot ovat otaksuttavasti varsin lyömättömiä.
2. Tehokkuus
Suomalaiset menevät yleensä pitemmittä puheitta suoraan asian ytimeen. Meidän voi olla vaikeaa ymmärtää, miksi asioista pitäisi keskustella loputtomasti ja näkökulmia vatvoa kaikilta mahdollisilta kanteilta ennen varsinaista päätöstä. Vielä vähemmän voimme ymmärtää, että aikaa kulutetaan turhan paljon muuhun kuin itse asiaan. Tapamme toimia on se, että selvitämme perusasiat ja teemme jämäkän päätöksen, minkä jälkeen kaikki tietävät, missä mennään.
Jopa suomalaisten, rivakasti toimivien käännöstoimistojen joukossa Delinguan tehokkuus hakee vertaistaan. Asiakkailtamme kiitosta saavat etenkin reagointinopeutemme ja ongelmanratkaisukykymme. Kiireisessä arjessa on monelle pelastus, kun tietää, että yhteistyökumppani käärii heti hihat ja ryhtyy toimeen sen enempää säätämättä.
3. Rehellisyys
Lähtökohtaisesti Suomessa tehdään bisnestä rehellisesti. OIetamme yleisesti, että myös vastapuoli on rehellinen eikä esimerkiksi istu sopimusneuvotteluihin ketunhäntä kainalossa. Olemme suoraselkäisiä ja usein myös suorapuheisia. Koska emme sano yhtä ja tarkoita toista, kanssamme on mutkatonta asioida.
Saamme palautetta yhteistyökumppaneiltamme, että olemme poikkeuksellisen reiluja toimeksiantajina ja kollegoina. Luotettavuus kuuluu myös Delinguan arvoihin. Meidän kanssamme sovittu pitää, ja sanaamme voi luottaa. Se on reilusti kättä päälle, ilman siirappista mielistelyä.
4. Tosiystävyys
Tie tosiystävyyteen ei aina ole mutkaton ja vie yleensä oman aikansa ennen kuin suomalaiset tutustuvat kunnolla. Mutta kun jää on murtunut, niin ystävyydessä kuin liikekumppanuudessakin syntyy aitoja, pitkäkestoisia suhteita.
Me Delingualla olemme asiakeskeisyyttä enemmän asiakaskeskeisiä. Haluamme olla asiakkaidemme tosiystäviä: Vaikka emme olekaan jatkuvasti yhteydessä, meiltä saa aina apua ja yhteistyö on meille todellinen ilo. Emme ehkä osaa ilmaista sitä hienoin korulausein, mutta olette meille tärkeitä.
Missään kulttuurissa kaikki yksilöt ja yritykset eivät toimi samalla tavalla. Kielipalvelujen toimittajan valinta riippuu asiakkaan tarpeista, ja varmasti myös muilla kuin meillä on toimivia tapoja tehdä asioita.
Delingua on suomalainen yritys, ja toimintamme on sen mukaista: kasvollista, aitoa ja jämptiä. Jos emme vielä ole ystäviä, toivottavasti tutustumme pian! Jätä meille vaikka viesti, niin otamme ripeästi yhteyttä.