Koronaepidemia on kurittanut terveyttämme ja talouttamme jo yli vuoden. Epidemian vaikutukset näkyvät varmasti pitkään eikä vielä edes osata ennustaa, miten epidemia tulevina vuosina vaikuttaa Suomen talouteen ja työllisyyteen.
Vuoden mittaan olemme nähneet suomalaisten yritysten osoittavan ennennäkemätöntä taisteluhenkeä ja innovatiivisuutta talouden ja työpaikkojen pelastamiseksi. Viime syksynä tehdyn tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista myös haluaa, että etenkin koronaepidemian aikana ostetaan suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluita. Kyse on vastuullisuusteosta, jolla tuetaan suomalaista työllisyyttä sekä voittojen ja verotuottojen kotiutumista suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.
Helppo tapa elvyttää Suomen kansantaloutta on suosia Avainlippu-tuotteita ja -palveluita. Ostamalla kotimaista saamme säilytettyä monta työpaikkaa ja pelastettua monta yritystä Suomessa.
Toki suomalaiselta kannattaa ostaa muutenkin. Pieni pilke silmäkulmassa haluan seuraavassa antaa lisää hyviä syitä sille, miksi bisnestä kannattaa tehdä nimenomaan kansainvälisen, mutta perisuomalaisen yrityksen kanssa.
1. Aikakäsitys
Eri kulttuureissa käsitys täsmällisyydestä vaihtelee. Suomalaisille viiden minuutin myöhästyminen voi olla iso stressin aihe, kun taas joissain muissa kulttuureissa vähintäänkin akateeminen vartti on normi. Oman toimialani eurooppalaisilla foorumeilla me pohjoismaiset edustajat istumme jo hermostuneina kokouspöydän ääressä, kun etelämaalaiset kollegat vasta alkavat hiljalleen valua sisään.
Kansainvälisen kielipalvelualan tutkimusfirman Nimdzi Insightsin tekemän tutkimuksen mukaan käännöspalvelujen ostajat arvostavat jopa kaikkein eniten sitä, että valmiit käännökset palautetaan sovitussa aikataulussa (on-time delivery). Tällä mittarilla suomalaiset käännöstoimistot lienevät varsin lyömättömiä.
2. Tehokkuus
Suomalaiset menevät yleensä suoraan asiaan. Meidän voi olla vaikeaa ymmärtää, miksi asioista pitäisi diskuteerata loputtomasti ja näkökulmia vatvoa kaikilta kanteilta ennen varsinaista päätöstä. Vielä vähemmän voimme ymmärtää, että aikaa kulutetaan turhan paljon muuhun kuin itse asiaan. Tapamme toimia on se, että selvitämme perusasiat ja teemme jämäkän päätöksen, minkä jälkeen kaikki tietävät, mitä tehdään.
Jopa suomalaisten, rivakasti toimivien käännöstoimistojen joukossa Delinguan tehokkuus hakee vertaistaan. Asiakkailtamme kiitosta saavat etenkin reagointinopeutemme ja ongelmanratkaisukykymme. Kiireisessä arjessa on monelle pelastus, kun tietää, että yhteistyökumppani käärii heti hihat ja ryhtyy toimeen sen enempää säätämättä.
3. Rehellisyys
Lähtökohtaisesti Suomessa tehdään bisnestä rehellisesti. Oletamme yleisesti, että myös vastapuoli on rehellinen eikä esimerkiksi istu sopimusneuvotteluihin ketunhäntä kainalossa. Olemme suoraselkäisiä ja usein myös suorapuheisia. Koska emme sano yhtä ja tarkoita toista, kanssamme on mutkatonta asioida.
Saamme palautetta yhteistyökumppaneiltamme, että olemme poikkeuksellisen reiluja toimeksiantajina ja kollegoina. Luotettavuus kuuluu myös Delinguan arvoihin. Meidän kanssamme sovittu pitää, ja sanaamme voi luottaa. Se on reilusti kättä päälle, ilman siirappista mielistelyä.
4. Tosiystävyys
Vie yleensä oman aikansa ennen kuin suomalaiset tutustuvat kunnolla. Mutta kun jää on murtunut, niin ystävyydessä kuin liikekumppanuudessakin syntyy aitoja, pitkäkestoisia suhteita.
Me Delinguassa olemme asiakeskeisyyttä enemmän asiakaskeskeisiä. Haluamme olla asiakkaidemme tosiystäviä: Vaikka emme olekaan jatkuvasti yhteydessä, meiltä saa aina apua ja yhteistyö on meille todellinen ilo. Emme ehkä osaa ilmaista sitä hienoin korulausein, mutta olette meille tärkeitä.
Missään kulttuurissa kaikki yksilöt ja yritykset eivät toimi samalla tavalla. Kielipalvelujen toimittajan valinta riippuu asiakkaan tarpeista, ja varmasti myös muilla kuin meillä on toimivia tapoja tehdä asioita.
Delingua on suomalainen perheyritys, ja toimintamme on sen mukaista: kasvollista, aitoa ja jämptiä. Jos emme vielä ole ystäviä, toivottavasti tutustumme pian! Jätä meille vaikka viesti, niin otamme ripeästi yhteyttä.